Thursday, August 13, 2009

Sejarah fotografi

Senifoto ialah lukisan melalui cahaya. Tanpa cahaya senifoto tidak akan berfungsi. Istilah Photography dicipta pada tahun 1839. Ketika teknologi senifoto terus berkembang bersama dengan kemajuan manusia, ilmu sangat penting bagi menjamin mutu kerja seorang senifoto (Photografer).
Dalam era teknologi, perkembangannya sangat ketara sekali apabila senifoto telah diadu kemajuan teknologi dan wujudnya adalah Kamera Digital yang diramalkan akan mengambil alih peranan senifoto tradisional (analog atau film).
Senifoto tradisional masih berkembang bersama dengan perkembangan teknologi. Senifoto tidak dapat dipisahkan dengan tradisi tradisionalnya. Jika perkembangan kamera digital masih belum diterima oleh masyarakat secara meluas, peralatan senifoto tradisional masih berkembang.
Kamera mulai diperkenalkan ketika para pelukis menghadapi masalah untuk merekam gambar (potrait) sekitar abad 17 dan 18. Justru itu mereka telah mencipta kamera Abscura untuk kemudahan merakam gambar.
Tahun 1900 seorang Jurugambar telah mencipta kamera Mammoth. Kamera ini amat besar ukurannya dimana beratnya 1,400 pound. Lens seberat 500 pound. Sewaktu mengubah atau memindahkannya tenaga manusia sebanyaki 15 orang diperlukan!. Kamera ini menggunakan filem sebesar 4 ½ x 8 kaki dengan bahan kimia sebanyak 10 gallons digunakan ketika memprosesnya.
Abscura telah disesuaikan sehingga terciptalah kamera Kodak oleh George Eastmen pada tahun 1888 yang memiliki bentuk lebih kecil. Pada zaman ini wujud kamera lebih kecil dan yang terkini ialah kamera digital.

No comments:

Post a Comment